11/07
2018

Onderbouw je intuïtie met data

Steeds meer bedrijven gebruiken data om besluiten te nemen. Heel verstandig, want wie op de cijfers let, ziet kansen die anderen missen. Hoe zet je data op een slimme manier in? Twee dataspecialisten geven hun visie. “Data mag geen vervanging zijn voor leiderschap.

Een bakker wil graag zo goed mogelijk voorspellen hoeveel klanten de volgende dag zijn winkel binnenstappen. Hij kan zijn bestellingen dan hierop afstemmen. En misschien is er op een drukke dag een extra medewerker nodig. Een verkeerde inschatting zorgt ervoor dat hij 'nee' moet verkopen. Of dat hij broden, pistoletjes en gevulde koeken moet weggooien. Dat leidt onherroepelijk tot omzetverlies.

Vroeger moesten ondernemers het in dergelijke situaties vooral hebben van hun fingerspitzengefühl, maar anno 2018 zijn ze steeds beter in staat om accurate prognoses te doen, zegt Judith Redi, hoofd data science bij Exact. “Ze kunnen niet alleen gebruikmaken van hun eigen data – zoals de omzetgegevens van het voorgaande jaar – maar de cijfers ook integreren met externe datasets, zoals macro-economische data, sectortrends, weerdata en de omzetgegevens van concurrenten uit de buurt. Zo ontstaat een steeds completer beeld.”

Deze stelling van Redi wordt onderschreven door Timothy Prescott, die als data-analist deel uitmaakte van de herverkiezingscampagne van Barack Obama en tegenwoordig werkt als Analytics Director bij IG&H Consulting. “Beslissingen nemen op basis van data is niets nieuws. Alleen kunnen we met de komst van big data sneller en beter waarnemen en daardoor beter besluiten nemen.”

[bron: Exact]

Lees verder

Onze partners