16/07
2018

Gegevens-rijk maar informatie-arm? Tijd om te algoritmiseren!

De toekomst is niet aan de data. Geen organisatie wordt beter of slimmer door de beschikking te hebben over gegevens. 'Het gaat niet om data, niet eens om digitaliseren. Het gaat om algoritmiseren', zegt Jim Stolze. De oprichter van TEDxAmsterdam en oud-presentator van RTL Z is tegenwoordig ondernemer in algoritmes. Zijn startup Agency, dat zichzelf een 'uitzendbureau voor kunstmatige intelligentie' noemt, biedt algoritmes aan waarmee bedrijven slimmer met hun data om kunnen gaan. En ja, met AI kan je ook talent herkennen.

Kunstmatige intelligentie (AI) wordt in heel veel producten gebruikt. Neem bijvoorbeeld Facebook, dat gezichten spot en automatisch vrienden voorstelt om te taggen. Tijdens een breakout-sessie tijdens het Randstad Employer Brand 2018 event kwam Stolze nog met een sterker voorbeeld: een algoritme is in India getraind om oogziekten te herkennen. 'Eerst kreeg het 100.000 foto’s te verwerken van gezonde ogen. Vervolgens kreeg het zieke ogen te zien. Toen werd het algoritme aan het werk gezet in een ziekenhuis, met verbluffend resultaat. Het herkende met 95% nauwkeurigheid de zieke ogen die hem werden getoond. De zeer ervaren oogarts van het ziekenhuis kwam tot 91%.' 

[bron: Randstad]

Lees verder

Onze partners