20/02
2019

Medewerkersonderzoek NVP en DUO: ook dat is ‘Employee Experience’

Kijken door de ogen van de medewerker. Dat is de kop van het researchverhaal boven het medewerkerstevredenheidsonderzoek dat DUO Market Research uitvoerde, met en voor de NVP, en waarvan het achtergrondartikel in NVP Magazine van maart verschijnt. Hier vast een mini-voorpublicatie met een belangrijke uitkomst en een gouden tip...

Binding en beleving
Dat een positieve ‘Employee Experience’ bedrijfseconomische impulsen geeft is natuurlijk appeltje-eitje. Het feit dat tevreden en bevlogen medewerkers goed zijn voor de organisatie, wordt alom onderschreven. Zeker met de krapte op de arbeidsmarkt is het belangrijk medewerkers te binden. Idealiter fungeren ze zelfs als ambassadeur voor de organisatie! Zo is medewerkersonderzoek niet alleen een prima middel om tevredenheid en beleving te meten, maar ook om de organisatie door de ogen van de medewerker te bekijken...

Gouden tip
Om te kijken hoe organisaties het instrument medewerkersonderzoek beoordelen, voerde DUO Market Research, in samenwerking met de NVP, een onderzoek uit onder HR-managers en HR-adviseurs. Vooral de opvolging die de organisatie aan zo’n onderzoek geeft, blijkt cruciaal. Er ontstaat pas scepsis als er niets met het onderzoek wordt gedaan. Al die moeite voor niets…
Het is essentieel dat de belangrijkste pijnpunten uit het onderzoek serieus worden opgepakt, dat kleine ‘makkelijke’ acties kort en bondig worden aangepakt voor snel merkbaar resultaat en dat leidinggevenden het onderzoek serieus nemen. Juist als het henzelf betreft.
Kortom: neem de mening van de medewerkers serieus! Ook dat is een vorm van investeren in het eigen personeel en zorgdragen voor een positieve Employee Experience. In het artikel geven HR-collega’s drie gouden tips, we geven er hier vast één prijs. Communiceer al vooraf duidelijk: wat gaan we onderzoeken, waarom gaan we dat onderzoeken en wat doen we met de uitkomsten? Maak het zo concreet mogelijk.

Onze partners