Logo

Recensies 'Human Capital: Chefsache'

Human Capital: Chefsache

van Ruurd Baane, Ronald Ulrich, Amber Valk, Freek Peters en Gabriël Anthonio

Human Capital Chefsache Strategisch sturen op de menselijke factor

Toegankelijk

Het boek Human Capital: Chefsache stelt menselijk kapitaal centraal en onderzoekt hoe de theorie en in praktijk menselijk kapitaal als strategisch voordeel wordt ingezet. Hedendaagse HR thema’s, zoals de waarde van de medewerkers, betrokken leiderschap, cultuur en strategische personeelsontwikkeling, worden van diverse kanten belicht. Het boek biedt inzichten voor het bouwen van een sterke organisatie, vooral voor lezers met minder HR-ervaring.

De schrijvers slagen erin om de theorie, dillema’s en praktijk op een toegankelijke manier te verbinden. Vooral de praktijkvoorbeelden uit het onderzoek bieden concrete handvatten over hoe om te gaan met de paradoxen en dillema’s binnen organisaties. De verscheidenheid in de bedrijven en branches in de praktijkvoorbeelden maakt dat veel organisaties herkenning hebben en daardoor kunnen toepassen. Voor de ervaren HR-professionals en leiders voelt het wellicht soms als een herhaling van bekende principes.

Wat het boek wel goed doet, is de focus leggen op het belang van leiderschap in het creëren van een cultuur waarin medewerkers kunnen floreren. Het benadrukt dat iedere organisatie uniek is en dat maatwerk nodig is bij het toepassen van strategieën rondom human capital. Dit biedt een nuttige reminder, zelfs voor degenen die bekend zijn met deze thema’s.

Het grootste vraagteken blijft of het boek erin slaagt om human capital daadwerkelijk Chefsache te maken en dus op C-level de aandacht te geven die het verdient. Hoewel de schrijvers het belang ervan overtuigend onderbouwen, had een meer diepgaande analyse van hoe dit in de praktijk bereikt kan worden, de impact vergroot.

Human Capital: Chefsache is een toegankelijk en goed gestructureerd boek dat de kernprincipes van HR en leiderschap samenbrengt. Voor beginners of leidinggevenden die de rol van human capital willen verkennen, is dit een waardevolle gids vol praktische inzichten. Voor ervaren professionals biedt het echter weinig nieuws. Het boek inspireert wel om stil te staan bij wat écht belangrijk is in elke organisatie: de mensen.

Geschreven door Monika Kanselaar (Eigenaar Monika Kanselaar HR)

---

Bien sur, maar niet alleen.. HC-Manager!

De boodschap dat het sturen van de menselijke factor in de top van de organisatie dient plaats te vinden is niet nieuw. Maar hij wordt in dit (studie)boek met verve verkondigt. Het is een pleidooi voor het strategisch omgaan met Human Capital (HC). De dilemma’s van het vandaag de dag aansturen van organisaties zijn goedgekozen, goed onder woorden gebracht en getoetst aan de praktijk. Met bijna dwingende logica worden ze stuk voor stuk gefileerd en smakelijk opgediend. Met koele, dwingende logica; HC managen is geen gevoelszaak, maar een zaak van analyseren en organiseren. Dat sluit aan bij de leefwereld van directies. Het oplossen van de dilemma’s wordt vanzelfsprekend aan de “Chefs” zelf overgelaten, maar ze krijgen wel een duidelijke handleiding. En ze leren de taal van HC spreken.

Voor HR-managers is veel bekend, maar wellicht fragmentarisch. De beschrijving van de verschillende keuzes die per dilemma gemaakt kunnen worden is kristalhelder en er zitten kleine pareltjes wijsheid doorheen geweven; “Science meets Practise”. Het leert nog eens duidelijk dat dilemma’s niet opgelost worden door compromissen, maar door uitgebalanceerde keuzes. Zo hoort dat bij wezenlijke zaken! Kiezen, maar niet doorslaan.

Het boek is een verademing tussen alle modieuze boeken, die specifiek naar onderwerpen kijken, die wel belangrijk zijn, maar niets betekenen als de basis van je HC niet op orde is. Met alle dynamiek vandaag de dag, kom er je niet meer met ad hoc en op gevoel acteren; je wordt dan continu door de werkelijkheid ingehaald.

Nou komen we bij het vraagstuk dat je nog geen adequaat HR-beleid hebt als je dit boek hebt gelezen en begrepen. Je moet dan nog wel iets gaan doen. En dat behelst meer dan alleen maar een checklist afvinken. In het boek is aan het eind een hoofdstuk “Aan de slag” en een HC-assessment tool toegevoegd, dat de discussie en toepassing in de praktijk zeker verder helpt. Het betekent serieus om je heen en in de spiegel kijken: wat zijn wij nou voor een club, hoe kijken wij naar de interne organisatie, hoe waarderen we die, wat vinden we daarvan, wat betekent dat voor ons en wat voor acties nemen we?

Een belangrijke hobbel voor het op een strategische manier kijken naar HC is, naar mijn mening, het ontbreken van een gemeenschappelijke taal in de top van organisaties en de duivelse (operationele) dynamiek waarin HR en managers elkaar vaak gevangenhouden, als het gaat om personele zaken. Dit boek draagt bij aan het ontwikkelen van een gemeenschappelijke taal op een fundamenteel niveau van het vak HC. Nu spreekt niet alleen de HC-Manager de taal van de business, maar ook de directie de taal van HC!

En verder moet de Chef moeite doen om tot een gedeelde visie en aanpak van HC-issues te komen; dit is een blijvende inspanning. Net als bij Marketing en Sales. En verder vraag het vaak moed om duidelijke keuzes te maken en die ook voor te leven. En toch ook wel zelfinzicht en een bepaalde mate van empathische ontwikkeling.

Gaat de Chef het nou allemaal zelf doen? Ik zeg: “Hij is wel gek!” Marketing en Sales doet hij zelf toch ook niet. Maar hij gaat wel sturen op het maken van goed keuzes, het coachen van managers en het voorleven van het gekozen beleid. De HC-Manager heeft – net als de Marketing- en Sales Manager- nog meer dan genoeg te doen; het verwoorden en vastleggen van de strategie, het -slim- organiseren van de HC- afdeling en activiteiten, het mede coachen van managers, de plan, do, check, act cyclus aan de gang houden. Het bespreekbaar houden van moeilijke zaken en conflicten. En wellicht ook het persoonlijk klankbord zijn voor de directeur. Uitdagend, maar hij weet dat alle stakeholders ervan profiteren en dat hij dus wezenlijk wat bijdraagt. En managers kunnen doen waar ze voor zijn: verantwoord leidinggeven aan medewerkers.

Heerlijk om het weer eens te hebben over de wezenlijke toegevoegde waarde van het vak HC. Het is het begin van een mooiere arbeidswereld, waarin samengewerkt en gepresteerd kan worden.  Als het dan niet zo goed lukt in de samenleving, dan toch wel in arbeidsorganisaties!

Een boek om te lezen als je je visie en kennis wilt aanscherpen, je inzichten wilt opdoen, gestimuleerd wilt worden en als je goede “zaken” wilt doen.

Geschreven door Bruno Houben (Adviseur, coach en Management Houben Consultancy en Coaching)

Onze partners