Logo

Het Recruitment Fundament | aflevering 2. Een sterk employer brand

Het Recruitment Fundament | aflevering 2. Een sterk employer brand

24-11-2023
NVP Blog Employer branding.png

In mijn eerdere column Voorkom ad-hoc werving met een goed wervingsplan schreef ik over het belang van een goed wervingsplan. Regie op recruitment hebben is niet moeilijk, maar het is wel veel! In deze reeks columns over 'Het recruitment Fundament' neem ik je mee in alle stappen om grip te hebben op recruitment. Vandaag op de kaart nummer 2: employer branding. 

Iedereen is tegenwoordig wel bezig met een vorm van employer branding. Voor mij betekent employer branding niets meer of minder dan het antwoord op de vraag: wie ben ik nou eigenlijk als aantrekkelijke werkgever? Hoe zit dat voor mijn medewerkers en de buitenwereld?

Sommige werkgevers doen helemaal niets met hun employer brand en anderen organiseren hier juist jaarlijks rituele thee-ceremonies en hei-sessie voor. Ik vind beide prima. Waar je wel op moet letten is dat je geen lippenstift op een varken gaat smeren (dingen vertellen en beloven die gewoon niet waar zijn).
Vaak zie je dat een EVP (Employer Value Proposition) heel erg 'hoog over' is. Te abstract om er echt concreet mensen mee te kunnen werven. Dan schiet je je doel natuurlijk voorbij. Je werkgeversmerk kun je op diverse niveaus van je organisatie maken en 'laden' :

  • Hele organisatie (EVP)
  • Een afdeling (TVP)
  • Een specifieke baan (JVP)

Je Employer Value Proposition is je werkgeversbelofte die gaat over je hele organisatie. Een Target Value Proposition gaat over een deel van de mensen. Bijvoorbeeld alle techneuten, alle marketeers of alle financials. Wie ben jij nu als aantrekkelijke werkgever voor deze hele groep van techneuten? Hier komt gegarandeerd een ander antwoord op dan wanneer je deze vraag stelt aan je marketeers. De laatste is de JVP, ofwel Job Value Proposition. Waarom is het aantrekkelijk voor jou om bij ons in deze ene baan te komen werken?

Het beste antwoord op deze vragen haal je op bij de mensen die het werk uitvoeren binnen je organisatie. Zij kunnen je exact vertellen waarom dit bedrijf, deze afdeling of deze functie tof is om in te werken.

Goede employer branding is belangrijker dan ooit. Want je kunt je doelgroep veel beter vertellen wat je ze te bieden hebt dan ze alleen maar te blijven bestoken met saaie vacatures.

Arjan Elbers
Voorzitter Recruiters United

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Plaats een reactie

Onze partners