Logo

Het Recruitment Fundament | aflevering 3. Arbeidsmarktcommunictie

Het Recruitment Fundament | aflevering 3. Arbeidsmarktcommunictie

31-01-2024
Blog Arbeidsmarktcommunicatie.png

In mijn (korte) NVP columns 'Het Recruitment Fundament' neem ik je mee in alle stappen om grip te hebben op recruitment. In mijn eerdere NVP columns ging het over het belang van een goed wervingsplan en de verschillende soorten van aantrekkelijk werkgeverschap. Regie hebben op recruitment is niet moeilijk, maar het is wel veel! Vandaag op de kaart nummer 3: arbeidsmarktcommunicatie.

Arbeidsmarktcommunicatie is in mijn ogen niets meer of minder dan het antwoord op de vraag: hoe communiceren we ons werkgeversmerk constructief en aantrekkelijk naar onze doelgroepen toe?

Vrij vertaald: welke set van afspraken hebben we op gebied van:

  • Vacaturetitels
  • Vacatureteksten
  • Foto’s
  • Video’s
  • Podcasts

En dit komt enorm nauw. Ik ga ze allemaal even kort doornemen.

Vacaturetitels
Leuk dat je een spin in het web zoekt, een commerciële duizendpoot of een development ninja. Maar wie denk je dat er serieus zoekt op zo’n vacaturetitel? Juist, niemand.

Vacatureteksten
90% van alle vacatureteksten zijn vreselijk slecht. Lange verhalen, veel eisen en honderd bullets. Beter: kort, to the point en starten met het antwoord op de vraag: what’s in it for me?! Ow ja, en vacatureteksten van Coolblue zijn leuk, als ze bij Coolblue op de website staan. Niet als jij ze copy-pastet.

Foto’s
Gebruik echte foto’s van echte mensen. Doe dat met een professionele fotograaf. Geen Stockfoto gedoe met mensen die zo uit een Hollywoodfilm hadden kunnen lopen. Dat gelooft echt niemand.

Video’s
Als je werkt met videocontent (wat ik zeker aanraad) denk vooraf heel goed na over je doel. Is het een employer brand video, een kennismakingsvideo of een vacaturevideo? Niet alles in één film proppen aub!

Podcasts
Je hebt nog geen podcast over jouw bedrijf, je verschillende afdelingen of over je vacatures? Waarom niet?! Superleuk om te maken, grote doelgroep. Gewoon doen dus. Hier heb je nog jarenlang plezier van.

Het belangrijkste advies:
Je maakt arbeidsmarktcommunicatie voor een doelgroep. Elke doelgroep heeft zijn of haar eigen communicatievoorkeuren. Doe dit nu in één keer goed. Dat is het verschil tussen wel of geen sollicitanten hebben. Succes!

Arjan Elbers
Voorzitter Recruiters United

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Plaats een reactie

Onze partners