Logo

Hoe HR het beste om kan gaan met arbeidsmarktkrapte

Hoe HR het beste om kan gaan met arbeidsmarktkrapte

05-07-2024
Blog Krapte op de arbeidsmark.png

Acht op de tien werkgevers heeft moeite om personeel te vinden. Dit blijkt uit een ledenonderzoek naar personeelstekorten van Werkgeversvereniging AWVN. Van de ondervraagde werkgevers verwacht 57 procent dat de krapte aanhoudt en 31 procent verwacht zelfs grotere tekorten. Wat kan HR doen om minder last te hebben van de krapte op de arbeidsmarkt? AWVN geeft drie adviezen. 

Vooral bij functies op mbo-niveau in de techniek, productie en de ICT is het steeds langer zoeken naar een geschikte match. Als die er überhaupt al is. Daarnaast is het voor werkgevers lastig om nieuw personeel te vinden met werkervaring. Op verschillende HR-afdelingen zitten recruiters daarom met hun handen in het haar. Veelzeggend was één van de reacties die AWVN binnenkreeg naar aanleiding van het ledenonderzoek. ‘Hellup’, luidde de noodkreet van de desbetreffende werkgever, die goed weergeeft in wat voor lastig parket veel werkgevers zitten.

Van aanbrengpremie tot woon-werkbalans

Werkgevers zetten steeds meer middelen in om nieuwe krachten binnen te halen. Door onderlinge concurrentie om personeel, kiezen ze er voornamelijk voor om vooral financiële middelen in te zetten. Zo is het aantal aanbrengpremies de afgelopen jaren flink toegenomen en worden functies die moeilijk invulbaar zijn hoger ingeschaald.

Vooral die laatste ontwikkeling levert risico’s op voor de lange termijn. Zo kan er bijvoorbeeld scheefgroei ontstaan in de loonverhoudingen en het beloningsbeleid binnen een organisatie. Volgens AWVN is het verstandig om niet alleen oplossingen te zoeken voor de korte termijn, maar vooral te kijken naar hoe de organisatie gewapend kan worden tegen langdurige arbeidsmarktkrapte. 

Minder last van personeelstekort

Om minder last te hebben van het personeelstekort kunnen werkgevers focussen op drie denkrichtingen. De eerste is het inzetten op behoud van personeel door onder andere meer aandacht te besteden aan persoonlijke aandacht en het verbeteren van de werk-privé-balans. De tweede denkrichting is het anders organiseren van werk en kijken naar hoe met minder mensen efficiënter gewerkt kan worden. Daarbij hoort ook het herbeoordelen van bestaande werkprocessen en het heroverwegen van taken. De derde en laatste denkrichting is gericht op het overnemen van arbeidsintensieve taken door geautomatiseerde systemen. Hierdoor blijft werk niet liggen en kan het beschikbare personeel elders worden ingezet.

Wil je meer weten over het ledenonderzoek van AWVN? Lees dan dit artikel op hun website.

Door: Jena de Wit - Beleidsadviseur bij AWVN

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Plaats een reactie

Onze partners