Logo

Bevlogen leiderschap is de sleutel tot succes

Bevlogen leiderschap is de sleutel tot succes

13 dec 2020
nieuwbericht NVP leiderschap.jpg.webp

Bevlogenheid van medewerkers dooft of wakkert aan door de kwaliteiten van de leider, dat durft Kees de Jong wel te stellen. Vol vuur deelt deze ondernemer pur sang zijn visie op leiderschap. “Als het minder goed gaat, geef dan hoop en wees altijd positief.”

Als er iemand iets weet over duurzaam groeien, dan is het wel Kees de Jong. In binnen- en buitenland leidde hij diverse grote bedrijven en hij richtte nlgroeit op; een platform dat ondernemers helpt groeien door hen bijvoorbeeld in contact te brengen met een mentor.

Nederland mist ambitie

“Bevlogenheid zie ik als een vorm van ambitie,” begint Kees. “En er is weinig mis in Nederland, maar ik mis soms een beetje het heilige vuur. In China en Amerika heerst een heel ander soort vibe, een heel ander soort gretigheid. Daar willen mensen wat maken van hun leven, iedereen werkt hard en wil niks missen. In Nederland kunnen we nog wel wat leren van deze ambitie.”

Bevlogen leiders van Nederland

Hoewel de portionering groter mag, is er wel degelijk bevlogenheid te vinden in het Nederlandse ondernemerslandschap. “Ik zie het bij ondernemers van groeibedrijven zoals Jitse Groen van Thuisbezorgd.nl. Die weet welk spel hij speelt en dat hij altijd wil winnen. Hij creëert flow en energie en ziet uitdagingen als kansen. Ook Pieter Zwart is een perfect voorbeeld van bevlogen leiderschap. Hij deelt zijn ambitieuze doelen zelfs direct met zijn klanten, maakt hen onderdeel van zijn strategie.”

Richting, flow en tempo

Werk niet laten voelen als werk, daar ben je als leider verantwoordelijk voor, vindt Kees. “Als leider moet je in ieder geval drie dingen doen: richting bepalen, flow creëren en tempo maken. Tempo verwijst naar doelen stellen, maar ook de frequentie, snelheid en duur van vergaderingen. Als je daar twintig procent meer snelheid in brengt, levert dat meer drive en vaak ook meer output op,” stelt hij. “Flow is de energie die vrijkomt als je zorgt dat processen soepel verlopen. Je kunt dat op een positieve manier forceren door te focussen op positiviteit. Bijvoorbeeld door de manier van feedback geven, mensen constant in hun kracht te zetten en de positieve ontwikkelingen te benadrukken. Maar alles begint bij het geven van richting door het stellen van een inspirerend hoger bedrijfsdoel voor de lange termijn en daarbij horende behapbaardere kwartaaldoelen voor de korte termijn.”

Visualiseer je succes

Een handige truc voor het creëren van succes is visualiseren. “Ik weet niet hoe het werkt, maar wel dát het werkt,” lacht Kees. “Als leider is het jouw verantwoordelijkheid om het grotere doel, ofwel purpose van het bedrijf duidelijk te maken. Kun jij goed uitleggen, of beter nog – visualiseren – welke impact jouw bedrijf gaat maken, waarom dat goed is voor de wereld en welke belangrijke rol er voor jouw medewerkers is weggelegd in die reis, dan geef je hen een ijzersterke motivatie om elke dag vrolijk hun bed uit te komen. Werk lijkt dan minder op werk. Het mooie is; dat kan voor elk product! Of je nu een bank, krant of hoveniersbedrijf runt.”

Maak het klein

Denk groot, maar maak het klein, is het advies van deze bevlogen multi-ondernemer. “Een hoger doel is de basis voor bevlogenheid,” stelt Kees. “Maar wat betekent dat komend kwartaal voor je medewerkers? Zij krijgen pas energie als ze weten wat er concreet van hen wordt verwacht en als behaalde doelen worden gevierd.
Mijn goeroe, Verne Harnish, zei het al eerder: het is helemaal niet zo boeiend om naar voetballende mensen te kijken. Maar voeg er een eerste en tweede helft plus twee doeltjes en een scheidsrechter aan toe en het publiek is bevlogen.”

Een paar ton extra omzet

“Dat is precies wat je in je bedrijf ook moet doen,” aldus Kees. “Stel continu tussendoelen en blijf die heel duidelijk communiceren. Bijvoorbeeld door er een thema aan te koppelen. Wil je de wereld verbeteren en is het daarom nodig om te internationaliseren? Dan benaderen we komen drie weken 200 potentiële klanten in het buitenland. Toen ik in Amerika werkte, ontdekten we een lijst van 1000 klanten die al acht jaar niet meer benaderd waren. Elk teamlid kreeg 50 telefoonnummers, een deadline en een beloning in het vooruitzicht. Dat resulteerde in twee weken tijd in een paar ton extra omzet. Daar krijg je toch een kick van?”

Gamificeer je processen

Om je doelen te behalen, helpt het om gamification toe te passen. “Let daarbij wel op dat je doelen realistisch zijn en dat je hebt nagedacht over plan B en C. In een succesvolle game zijn level 1 en 2 altijd makkelijk te halen en is er genoeg motivatie om opnieuw te beginnen als het game over is.”

Zelf op de zeepkist

Wil je je medewerkers bevlogen met je mee laten werken, dan zul je als leider zelf het goede voorbeeld moeten geven. “Je moet hun hart raken door fysiek een verhaal te vetellen,” legt Kees uit. “Gewoon voor een zaaltje; dit is wat we zijn, waar we staan en waar we het voor doen. Online kan dat ook wel, maar er treedt toch een bepaalde vorm van fatigue op. Je merkt dat mensen weer snakken naar live. Dan komt de energie toch het beste vrij.”

Praat pas als je de oplossing hebt 

Kees is altijd ondernemer geweest en altijd bevlogen naar zijn werk gegaan. “Ik heb een voortdurend vlammetje in me, dat ik zoveel mogelijk probeer aan te wakkeren. Dat was niet altijd makkelijk; in 2001 ging ons bedrijf bijna failliet en in 2009 hakte de crisis er wereldwijd hard in. Juist dan moet je als leider positief blijven. Sturing, richting en hoop geven. Als het goed gaat, kun je beter aan de mentale noodrem trekken. Alles draait om balans. En transparantie! Mensen zien en voelen wat er aan de hand is, dus wees daar eerlijk over. Maar begin pas te praten als je de oplossing hebt. Jij bent de leider, leidt dan ook!”

Stilstaand water gaat stinken

Dat je weet hoe gamification voor jouw bedrijf zou kunnen werken of hoe je het beste kunt speechen, is volgens Kees de taak van de leider. “Mijn favoriete uitspraak is ‘stilstaand water gaat stinken’. Een leider moet zich blijven ontwikkelen, alleen dan ontwikkelt het bedrijf. Dat doe je door niet te veel op kantoor te zijn en achter je pc te zitten typen. Ga boeken lezen, trainingen volgen, huur specialisten in en praat met een mentor bijvoorbeeld.” Kees doet zelf netjes wat jij anderen aanraadt. “Ik ben over de toekomst aan het nadenken en heb actief drie ondernemers benaderd om met hen te sparren hierover. Wat zou jij doen als je in mijn schoenen stond? Zo zorg ik ervoor dat ik altijd blijf groeien. Als ondernemer, maar vooral als mens.”

Bron: allesoverbevlogenheid.nl

Onze partners