Logo

Hoe ontwikkel je een positieve cultuur?

Hoe ontwikkel je een positieve cultuur?

20 apr. 2022
Positieve Cultuur.png

In een positieve organisatie floreren mensen en overtreffen ze de verwachtingen met betrekking tot de resultaten. Ze hebben een cultuur waarin mensen samenwerken, groeien en presteren op een...

In een positieve organisatie floreren mensen en overtreffen ze de verwachtingen met betrekking tot de resultaten. Ze
hebben een cultuur waarin mensen samenwerken, groeien en presteren op een buitengewoon niveau." Dat stelt Robert Quinn
(2015) in De positieve organisatie. In Positive Leadership omschrijft Kim Cameron (2008) positief leiderschap en een positieve cultuur als
gericht op:

  • wat mensen en organisaties inspireert (naast dat wat hen irriteert en moeilijk is);
  • wat er goed gaat (naast wat fout gaat of wat niet goed genoeg is);
  •  wat je levenslust doet toenemen (naast datgene wat je uitput);
  •  wat het goede is om te doen (naast datgene wat moreel bezwaarlijk is);
  •  wat buitengewoon is (naast datgene wat alleen effectief is).

Een positieve cultuur onderkent ook de mindere kanten van de realiteit (en onderneemt actie indien nodig), maar richt zich bewust op het
positieve. Een positieve cultuur laat zowel mensen als resultaten floreren. Toch worden cultuur en positief leidinggeven soms nog
weggezet als ‘soft’, terwijl onderzoek laat zien dat organisatiecultuur de financiële resultaten van organisaties beïnvloedt en ook een positieve invloed heeft op veerkracht, wendbaarheid, innovatie, ziekteverzuim, werving en retentie van personeel. Positief leidinggeven en een positieve cultuur laten organisaties zelfs excelleren.

Een paar voorbeelden: Kotter en Heskett (1995) toonden aan dat een organisatie met een effectieve, sterke cultuur het 20-30 procent beter doet dan de concurrentie in dezelfde markt. Sutton (2007) schat dat de productiviteit in giftige culturen tot 40% minder kan zijn dan in een gezonde organisatiecultuur. Kim Cameron vertelde over zijn onderzoek naar deugden in organisaties: “Het bewijs is er: als je positief leidinggeeft en een positieve cultuur ontwikkelt, dan gaan de winst, productie, klanttevredenheid omhoog” (Bremer, 2015). Hij schat dat je 20-40% beter kunt presteren als je een ‘positieve spiraal’ ontwikkelt.

Je leest het volledige artikel t/m 15 mei 2022 gratis op 'Professioneel Begeleiden'

Deel via:

Onze partners