Logo

Het Recruitment Fundament | aflevering 4. Bereiken van je doelgroep

Het Recruitment Fundament | aflevering 4. Bereiken van je doelgroep

26-03-2024
HET RECRUITMENT FUNDAMENT  AFLEVERING 4. BEREIKEN VAN JE DOELGROEP.png

In mijn eerdere NVP columns schreef ik over het belang van een goed wervingsplan, de verschillende soorten van aantrekkelijk werkgeverschap en over het gebruik van duidelijke arbeidsmarktcommunicatie. Want regie op recruitment hebben is niet moeilijk, maar het is wel veel! In mijn (korte) NVP columns 'Het Recruitment Fundament' neem ik je mee in alle stappen om grip te hebben op recruitment. Vandaag op de kaart nummer 4: bereik.

Als er ergens veel geld wordt verbrand in de wondere wereld van recruitment en arbeidsmarkt, dan is het wel in het bereik. We “pompen” serieus budget naar een paar grote kanalen, want daar komen de sollicitanten vandaan. De kennis die we meestal dan nog niet hebben?

-Wat kost een sollicitant per kanaal?
-Wat kost een hire?

En het allerbelangrijkst: welke kanalen leveren nu echt hires op? Dat vind ik veel belangrijker dan te weten welk kanaal de meeste sollicitanten levert. Als je namelijk een kanaal hebt dat heel veel kandidaten levert, maar geen hires, dan is dat een bijzonder duur kanaal. Je betaalt niet alleen voor de kandidaten die je niet aanneemt, maar ook voor de handeling die je hebt om de mensen netjes af te wijzen.

Je kandidaatdoelgroepen bestaat uit drie smaken:

1. De actief werkzoekende
2. De passief werkzoekende
3. De latent werkzoekende

Het is de kunst om exact te weten waar je doelgroep zich begeeft en welke bron het best aansluit bij je doelgroep?!

In onderstaand schema een flow om te volgen waar je moet zijn!

How to find Nov 2022

Als je eenmaal de beste kanalen hebt gevonden die passen bij je doelgroep. Check dan eerst nog even mijn tweede blog over “aantrekkelijk werkgeverschap”. Niet zomaar je vacature gaan roeptoeteren, maar antwoord geven op de vraag “what’s in it for me”? En dat kun je bijzonder scherp, omdat jij de doelgroep kent als geen ander.


Het belangrijkste advies:
Test diverse kanalen met een klein budget. Kijken wat werkt, analyseer en stel bij. Is het kanaal echt succesvol? Gas geven.


Arjan Elbers
Voorzitter Recruiters United

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Plaats een reactie

Onze partners