In mijn eerdere NVP columns schreef ik over het belang van een goed wervingsplan, de verschillende soorten van aantrekkelijk werkgeverschap en over het gebruik van duidelijke arbeidsmarktcommunicatie. Want regie op recruitment hebben is niet moeilijk, maar het is wel veel! In mijn (korte) NVP columns 'Het Recruitment Fundament' neem ik je mee in alle stappen om grip te hebben op recruitment. Vandaag op de kaart nummer 4: bereik.
Als er ergens veel geld wordt verbrand in de wondere wereld van recruitment en arbeidsmarkt, dan is het wel in het bereik. We “pompen” serieus budget naar een paar grote kanalen, want daar komen de sollicitanten vandaan. De kennis die we meestal dan nog niet hebben?
-Wat kost een sollicitant per kanaal?
-Wat kost een hire?
En het allerbelangrijkst: welke kanalen leveren nu echt hires op? Dat vind ik veel belangrijker dan te weten welk kanaal de meeste sollicitanten levert. Als je namelijk een kanaal hebt dat heel veel kandidaten levert, maar geen hires, dan is dat een bijzonder duur kanaal. Je betaalt niet alleen voor de kandidaten die je niet aanneemt, maar ook voor de handeling die je hebt om de mensen netjes af te wijzen.
Je kandidaatdoelgroepen bestaat uit drie smaken:
1. De actief werkzoekende
2. De passief werkzoekende
3. De latent werkzoekende
Het is de kunst om exact te weten waar je doelgroep zich begeeft en welke bron het best aansluit bij je doelgroep?!
In onderstaand schema een flow om te volgen waar je moet zijn!
Als je eenmaal de beste kanalen hebt gevonden die passen bij je doelgroep. Check dan eerst nog even mijn tweede blog over “aantrekkelijk werkgeverschap”. Niet zomaar je vacature gaan roeptoeteren, maar antwoord geven op de vraag “what’s in it for me”? En dat kun je bijzonder scherp, omdat jij de doelgroep kent als geen ander.
Het belangrijkste advies:
Test diverse kanalen met een klein budget. Kijken wat werkt, analyseer en stel bij. Is het kanaal echt succesvol? Gas geven.
Arjan Elbers
Voorzitter Recruiters United
Reacties
-
This article highlights the importance of understanding your recruitment channels and their effectiveness. It emphasizes that knowing the cost per applicant and hire is essential for optimizing budget allocation. Identifying where your target candidates are - active, passive, or latent job seekers—can significantly enhance recruitment strategies. Great insights!
-
It is within reach if a lot of money is lost in the amazing world of hiring and the labor market. We allocate a significant amount of money to select major channels, as that is where most of the applicants originate.
-
In fact, for the development of a business, understanding the market situation is really important. Understand the needs to focus on creating effective value. Explore and experience important sources of information together. Ensure and absorb to respond quickly.
-
The incredible world of recruiting and the labor market puts it within reach, provided a significant amount of money is wasted. Since the majority of our candidates come from certain big channels, we invest heavily in them.
-
Je column biedt een waardevolle kijk op het recruitmentproces en het belang van een goed bereik
-
With its immersive graphics, challenging puzzles, and thrilling narrative, That's Not My Neighbor stands out in the genre, offering players a unique and chilling experience