
Hoe werf je de jongste doelgroep? Ze zijn lastiger te 'targeten' en spreken een andere taal. Gebruik onderstaande tips om deze doelgroep te bereiken.
Mensen die vallen onder 'Generatie G en Z' zijn geboren na het jaar 1997.
-
Spreek hun taal, maar don’t overdo it
Spreek jongeren aan in hun eigen taal, maar sla dan wel raak. Niets zo dodelijk als een boomer die een jeugdige toon aanslaat van twee jaar geleden. Laat bijvoorbeeld vacatureteksten om die reden schrijven door de doelgroep zelf. -
Zorg dat je website goed werkt op een telefoon
Jongeren – en niet alleen jongeren – doen bijna alles op hun smartphone. Daarom moet de ‘Werken-bij’-website van een organisatie goed werken op een telefoon. Dat kan met een aparte mobiele website (een losse website speciaal voor smartphonegebruik) of met een responsive website, die op alle apparaten goed te zien is. Beide systemen hebben zo hun voordelen, weeg die goed tegen elkaar af. -
Versimpel het sollicitatieproces
Wil je jongeren werven? Richt je sollicitatieproces in op de doelgroep. Houd sollicitatieformulieren zo kort mogelijk of – beter nog – communiceer rechtstreeks via Whatsapp. Software om een sollicitatieafspraak in te plannen is wel het minste wat deze generatie verwacht. Met mails over en weer over beschikbaarheid of onverwachte telefoontjes schrik je de digital natives af. -
Wees daar waar de jongeren zijn
Jongeren zijn lastiger te ‘targeten’, omdat ze langzaam verdwijnen van LinkedIn en Facebook. Ze houden zich veel meer verspreid op in bijvoorbeeld gameplatforms en community’s van Reddit, kennisplatformen, Spotify, Youtube of nieuwssites. Het is belangrijk te achterhalen wat de doelgroep echt interessant vindt en waar deze zich ophoudt. -
Maar let op: solliciteren ze daar ook?
Behalve onderzoeken waar de doelgroep zich ophoudt, is het minstens zo belangrijk om te weten waar die solliciteert. Vertrouwt de doelgroep een platform voldoende om er te solliciteren? Jongeren bijvoorbeeld spenderen veel tijd op Tiktok en Snapchat, maar niet elke jongere solliciteert daar ook. Dan is het zonde om je hele advertentiebudget daar te spenderen. Neem dat mee in je onderzoek. -
Wees er vroeg bij
Om jongeren aan je te binden, zoek je ze op voordat ze de arbeidsmarkt opgaan. Zoek contact met scholen, wees aanwezig op de campus. Zorg voor interessante bijbanen of stages en bied studenten tijdens hun opleiding al een contract aan. Kijk de kunst af van recruitmentafdelingen van bedrijven als Deloitte, ING en Rabobank. Die richten zich sterk op campusrecruitment, stages en employer branding. Deze bedrijven scoren hoog in de top-10 favoriete werkgevers onder jongeren. -
Verpak de boodschap in plaatjes en filmpjes
Jongeren lezen behalve hun verplichte studieboeken weinig meer en kijken liever filmpjes en foto’s. Daar kun met je content marketing op inspelen met leuk en leerzaam materiaal, om te delen op socials of op communities waar jongeren uithangen. Zorg bij social mediafilmpjes altijd voor ondertiteling, voor het geval de kijker zich bevindt op een plek waar luisteren niet mogelijk is. Probeer jongeren te raken in hun interesses.
Kortom, wie generatie G en Z wil bereiken, moet zich écht verdiepen in hun belevingswereld. Dat vraagt om flexibiliteit, creativiteit en het lef om traditionele wervingsaanpakken los te laten. Alleen door oprechte aansluiting te vinden bij hun voorkeuren, gedrag en communicatiekanalen, maak je als werkgever het verschil – en vergroot je de kans op duurzaam jong talent.