Logo

HUMOR RESOURCE MANAGEMENT: IS ‘LEUK ZIJN’ GOED?

HUMOR RESOURCE MANAGEMENT: IS ‘LEUK ZIJN’ GOED?

14-10-2021
Bij Humor Resource Management.png.webp

Hoeveel HR managers zien het belang van humor eigenlijk bij hun sollicitanten?  Want zeg nou zelf, is ‘humor’ een competentie of een aardige  

Hoeveel HR managers zien het belang van humor eigenlijk bij hun sollicitanten?  Want zeg nou zelf, is ‘humor’ een competentie of een aardige bijkomstigheid? Eigenlijk zouden HR managers hier meer oog voor moeten hebben want de kracht van humor is allang bewezen. Iemand met humor stijgt al snel op de populariteitsladder. Veel van de leukste ideeën komen uit de tijd dat ik nog in vaste dienst was bij mijn werkgevers. Zo wist een CEO mij ernstig te vertellen dat ik een vierkantje was terwijl mijn collega’s allemaal cirkeltje waren. Niet bedoeld was dat eigenlijk een mooi compliment. Daar had ik ludiek op moeten reageren. Met HRM zou ik uren kunnen praten.

Nu kan ik een heel lijstje opsommen met de voordelen van humor zoals het verlagen van de stresshormonen cortisol en adrenaline zodra men lacht. Of het feit dat humor zaken relativeert en zorgt dat toehoorders betrokken blijven. Aan de andere kant vind ik niets zo vervelend als iemand zegt…’Hé, ik ken nog een mop…’ Meestal zijn ze niet leuk en durf ik dat niet te zeggen. Of wat te denken van de manager die de hele dag de lolbroek probeert uit te hangen bij zijn personeel. Humor is dus nogal subjectief en het kan ook vervelend of zelfs kwetsend zijn. Toch blijft het feit overeind staan dat ‘goede’ humor een bedrijf positief beïnvloedt. Sommigen beweren zelfs dat het meer rendement oplevert hoewel zoiets nauwelijks te meten valt.

Er bestaan geen saaie onderwerpen, wel saaie mensen

Kent u mensen die lachen niet leuk vinden? Zelfs Maarten van Rossum heb ik hierop betrapt terwijl ik dacht dat hij de laatste persoon zou zijn. In het afgelopen decennium heb ik na mijn werk als freelance art director mij geheel toegelegd op humor in de vorm van cartoons en animaties voor bedrijven en organisaties. En hoe saaier het onderwerp, des te uitdagender de klus. Neem bijvoorbeeld onderwerpen als lean, agile, ATM etc. Mijn lijfspreuk is dan ook; er bestaan geen saaie onderwerpen, wel saaie mensen.
Mijn telefonische werving is nog nooit negatief beantwoordt. Maar ik besef dat ik geen energie of een telefoonabonnement verkoop. Eerder zei de telefoniste…’goh, wat leuk, mailt u maar iets door’ of…’goh, zo’n vraag krijg ik niet elke dag’.

Vrouwen reageren positiever

Nu heb ik gemerkt dat vrouwen over het algemeen nóg positiever staan tegenover cartoons dan mannen of laat ik zeggen, ze zijn daarover meer uitgesproken. Ook houden ze van een ander soort humor, eentje waarbij herkenbare situaties worden uitgebeeld. Bij mannen mag het allemaal wat platter. Het meeste geniet ik ervan om mijn eigen sekse, mannen, weer even ‘op hun plek te zetten’. Het is vaak lachwekkend hoe zelfvoldaan zij zich voordoen. Ik ben overigens tegen het beledigen van groepen. Maar ja, ik teken wel vaak dikke mensen, vooral managers. Of wat dacht u van corona? Is dat beledigend? Ik heb overigens nooit begrepen waarom moslims blijkbaar beledigd MOETEN worden met bijvoorbeeld het afbeelden van Allah. Wij begrijpen hun gevoeligheid op dat punt niet en zullen dat nooit begrijpen. Laat het rusten!

Met humor krijg je meer gedaan

Managers zijn nogal huiverig om humor in te zetten in hun externe communicatie. Want stel je eens voor dat ze niet serieus worden genomen. Ook zijn vrouwen weer de positieve uitzondering. Ik geef toe dat gebruik van humor risico’s kent en dat dit goed gedoseerd moet zijn. Toch blijft het een uitstekende strategie. Interne communicatie is sowieso een geweldig terrein voor HR- en communicatiemanagers om humor in te zetten. Streng zijn nodigt uit tot verzet, met humor krijg je meer gedaan.  Denk aan de implementatie van een gedragscode, verandermanagement, BHV, sociaal jaarverslag of lesmateriaal. Of gewoon de maandelijkse nieuwsbrief. Tot slot nog een advies: omdat humor verschillend kan worden opgevat of zelfs onbegrepen kunt u het beste met twee of hooguit drie collega’s de ingediende voorstellen beoordelen. Niet voor niets presenteer ik altijd drie voorstellen per onderwerp, want ook dat is een feit; mensen willen graag kiezen. Tot alle lezers zou ik willen zeggen; neem jezelf wat minder serieus, dat maakt het leven veel leuker.

Jan Horjus, animator en cartoonist (Art-Unit)

Art-Unit richt zich o.m. op HRM-, Communicatie- en Marketingmanagers. Zowel ten behoeve van imagofilmpjes maar ook bij interne communicatie zoals verandermanagement, redactionele artikelen, lesmateriaal, BHV, seminars etc.

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Plaats een reactie

Onze partners