Logo

MEDEWERKERS OP DE JUISTE MANIEREN LATEN LEREN MOTIVEERT!

MEDEWERKERS OP DE JUISTE MANIEREN LATEN LEREN MOTIVEERT!

04-11-2021
bij item micro learning.png.webp

Veel werkgevers kiezen er nog voor om hun medewerkers te laten leren op de traditionele manier. Klassikaal of e-learnings is tegenwoordig de norm.

Veel werkgevers kiezen er nog voor om hun medewerkers te laten leren op de traditionele manier. Klassikaal of e-learnings is tegenwoordig de norm. De medewerker neemt afstand van zijn werk om te leren en is op dat moment niet inzetbaar. Kan dat niet anders? 
 
Helma van den Berg, microlearning expert bij Let’s Learn! heeft ervaren in de praktijk dat het ook anders kan. Leren kan heel goed tussen de bedrijven door. Zonder verlies van inzetbaarheid. Waarbij bovendien het geleerde direct in de praktijk toegepast kan worden. 

Case Aandachtsvelders
Helma van den Berg vertelt over de case ‘Aandachsvelders’. "Vanuit een grote stichting in de Ouderenzorg kregen we de vraag om microlearnings voor een leertraject ‘Aandachtsvelders’ te ontwikkelen. De doelgroep waren de medewerkers die een extra rol kregen op het gebied van kwaliteitszorg (de zogenoemde aandachtsvelders). De insteek was om microlearnings te ontwikkelen met zo min mogelijk verleturen. Er was geen tijd om medewerkers van de werkplek te halen om klassikaal of via een e-learning te laten leren." 

Learning journey
In een uitgebreide bijeenkomst bleek de doelgroep uit drie verschillende bloedgroepen ook wel persona’s genoemd, te bestaan. Vanuit deze drie persona’s werd bekeken in de learning journey wat er geleerd moest worden. Daarna werd de te leren informatie vertaald in leerdoelen en zijn er microlearnings in de vorm van video’s en een pdf ontwikkeld.

Leerprogramma met veel zelfregie
Een van de dingen waar de zorgmedewerkers mee te maken hebben is tijdsdruk. Er is dus geen ruimte voor een uitgebreid leerprogramma met verplichte onderdelen. Daarom is er een leertraject ontwikkeld waarin de ‘aandachtsvelder’ veel regie heeft. Op deze manier kan de medewerker zelf aan de slag met zijn of haar eigen ontwikkeling en krijgt hiervoor na afronding een certificaat.

Insteek van de microlearnings
Bij deze aanpak is er veel minder sprake van zenden dan bij de meeste e-learnings. Dit leertraject is heel praktisch gemaakt. De aandachtsvelders zijn aan de slag gegaan met de microlearning en hebben zelf de hulp gezocht die ze nodig hadden. Heel praktisch want in de microlearning die daarbij hoort krijgt de medewerker te zien hoe anderen dat gedaan hebben en wat daar belangrijk bij was.

Wat is het resultaat van deze aanpak geweest?
De opdrachtgever zag dat de medewerkers praktisch aan de slag zijn gegaan. Ze pasten het geleerde direct toe in hun werk. Een flink aantal deelnemers heeft zelfs het hele leertraject doorlopen, terwijl dat niet verplicht was. Leren via microlearnings is door veel medewerkers die aan het traject meededen als een verademing ervaren. Het was ‘leuk’ om aan de slag te zijn met de nieuwe functie en meteen het effect te ervaren. Er was weinig motivatie voor de medewerkers nodig. En ook geen aparte cursusdag.

Helma van den Berg, microlearning expert Let’s Learn!

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Plaats een reactie

Onze partners