De laatste maanden luidden veel werkgevers in allerlei sectoren de noodklok: zij kampen met een groot personeelstekort. Niet zelden wordt dit probleem vervolgens
De laatste maanden luidden veel werkgevers in allerlei sectoren de noodklok: zij kampen met een groot personeelstekort. Niet zelden wordt dit probleem vervolgens bij anderen (de overheid, sociale partners etc.) op het bordje gelegd. Maar hoe is het gesteld met de zelfreflectie van deze werkgevers? We weten namelijk uit ervaring als coach dat echte verandering pas start met een eerlijk en reëel zelfbeeld en de bereidheid om zelf verantwoordelijkheid te nemen voor de situatie.
Opvallend is dat je weinig werkgevers hoort over hun eigen rol. Zou het niet een logische stap zijn om als eerste de effectiviteit van je eigen personeelsbeleid ter discussie te stellen? Want laten we eerlijk zijn, in te veel bedrijven is het daar soms bedroevend mee gesteld. Het populaire ‘Binden, Boeien en Behouden’ is maar al te vaak een wassen neus; marketingpraatjes die niet in verhouding staan tot de dagelijkse ervaring van menig werknemer.
Een paar voorbeelden: medewerkers die met een nul-urencontract vijf dagen in de week beschikbaar moeten zijn; met een uurloon van tien euro dertig minuten voor aanvang onbetaald aanwezig moeten zijn; overgeleverd zijn aan een onervaren leidinggevende die alle basisfouten maakt die maar mogelijk zijn; productkennis via e-learning aangeboden krijgen die je verplicht moet volgen in je eigen tijd en ten slotte een HR-afdeling die alleen via een call-centrum in de Filipijnen bereikbaar is en geen antwoorden kan geven op jouw specifieke vragen. En dan verwacht menig werkgever ook nog eens dat je blij moet zijn dat je voor zijn organisatie mag werken.
Er zijn zeker externe oorzaken voor het huidige personeelstekort, maar door je personeel tekort te doen laat je een grote kans voor een oplossing liggen. In de Volkskrant stond het recentelijk kort en bondig verwoord: “We hebben geen tekort aan personeel, maar aan visie”. Daarom geen noodkreet, maar een hartenkreet aan werkgevers om eens goed in de eigen personeelsbeleid-spiegel te kijken: hoe heb ik het zover laten komen en wat kan ik hier zelf aan doen! Vragen die in coaching-gesprekken vaak zeer verhelderend werken en tot positieve acties leiden.
Mark Karelse
Directeur Adapt2Grow
Bestuurslid ICF Nederland (partner van NVP)
Reacties
-
The rooms are more modest compared to the other hotels on our list, but they enough for families and groups of friends seeking to enjoy valuable time together.
-
Hello fellow friends, In my perspective, the design of this paragraph is commendably exceptional and effectively conveys the intended message.
-
Some examples: employees with a zero-hours contract who have to be available five days a week; with an hourly wage of ten euros, who have to be present thirty minutes before the start without pay
-
Staff shortages due to understaffing can significantly impact productivity and service quality, leading to increased stress for existing employees and potential setbacks for organizational goals.
By: <a href="https://smartbikegames.com/dirt-bike-games/">dirt bike games</a>! Check it out.