Logo

HOE KUN JE NU GOED THUISWERKEN?

HOE KUN JE NU GOED THUISWERKEN?

10-02-2022
Fit thuiswerken_blog.png.webp

Uit onderzoek van Happy Weight bleek na de eerste lockdown de helft van de Nederlanders al was aangekomen in gewicht en volgens het CBS voelen mensen zich

Wat is er in die twee jaar thuiswerken allemaal veranderd?
Uit onderzoek van Happy Weight bleek na de eerste lockdown de helft van de Nederlanders al was aangekomen in gewicht en volgens het CBS voelen mensen zich vaker eenzaam, angstig, somber en gestrest, is 1/3 minder gaan sporten en bewegen en brengt 90% van de Nederlanders meer tijd door achter de schermen. En natuurlijk weten jullie hartstikke goed dat dat niet al te best is. Het is alleen zo verleidelijk om de hele dag binnen te blijven zitten, gekluisterd aan het scherm en gewoon lekker eten te bestellen via thuisbezorgd. Waarom is dat zo? Hoe kan ik dit patroon weer doorbreken? Hoe word ik op een laagdrempelige manier een betere thuiswerker?

Lesje geschiedenis
Zoals jullie weten zijn we groot fan van de oermens. De jager en verzamelaar at voeding uit de natuur, spendeerde veel tijd in de natuur (neeee, echt?) en leefde volgens het Circadiaans ritme. Het ritme van dag en nacht. De oermens kreeg in 1 jaar tijd net zoveel prikkels te verwerken als wij in één dag. Ik zal dat nog een keer schrijven. De oermens kreeg in 1 jaar tijd net zoveel prikkels te verwerken als wij in één enkele dag. Bizar toch?

De oermens was – ondanks zijn actieve leefstijl – waarschijnlijk wel lui aangelegd en dit heeft meerdere redenen. Onze voorouders hadden al hun energie nodig om een aantal keer flink te jagen of om flink hard weg te rennen/te knokken in geval van nood. Van zomaar wat bewegen was eigenlijk geen sprake omdat je daarmee energie verbrande die je ergens anders goed voor kon gebruiken. Daarnaast was het zo dat de oermens niet altijd grote hoeveelheden voorraden voedsel opgeslagen had liggen en dus spaarzaam moest zijn met de hoeveelheden energie die het binnen kreeg. Ondanks dat de oermens dus liever lui was, bewoog deze wel degelijk erg veel. Dit hebben archeologen ontdekt aan de onwijs gespierde en fitte lichamen van de oermens. Anders dan nu waar het bijna normaal is om overgewicht te hebben en je als gekkie wordt gezien als je compleet afgetraind bent en iedere dag groenten en fruit eet. 

Patronen
Als het dus van nature niet zo normaal is om veel te bewegen, dan moeten we onszelf flink gaan helpen. We weten namelijk dat het gezond is, het helpt bij een gezond gewicht, het helpt om een fijn gevoel te geven, het helpt klachten tegen te gaan en ga zo maar door. Tijd om dit te gaan veranderen.

Onze organisatie heet Werk Atleet. Een werkweek is topsport. Als je denkt aan een topsporter. Wat doet deze dan altijd voordat deze aan de wedstrijd begint? Juistem. Een uitgebreide warming up. Doet de atleet dat niet, tja dan kan je de klok er op gelijk zetten dat degene die wel een warming up gedaan heeft wint én is de kans dat de niet opgewarmde atleet geblesseerd raakt ook nog eens ontzettend groot. Tijdens de werkdag champions league spelen geloven wij wel in, maar ook dat krijg je natuurlijk niet zomaar. Het is een juiste balans tussen actie en rust. Of heb je Christiano Ronaldo tijdens een wedstrijd wel eens 90 minuten lang als kip zonder kop rond zien rennen?

Na de wedstrijd MOET je voldoende tijd nemen om te rusten, want anders raak je geblesseerd. We hebben het hier natuurlijk over een ochtendroutine, de werkdag en een checkout routine.

Werkdag routine
Als je je huidige patronen wil doorbreken, dan zal je eerst moeten weten wat je op dit moment doet. Tijdens onze online training vind je alles wat je hiervoor nodig hebt, maar daar zijn we hier natuurlijk niet voor vandaag. Btw, klein beetje sluikreclame mag wel toch? Meer info over onze elearning.

Oke oke. Weer terug naar de routines. We willen het nu voornamelijk met jullie hebben over de werkdag en hoe we die kunnen optimaliseren. Er zijn een aantal verschillende aspecten. De ruimte binnen en uiteraard over naar buiten gaan. Laten we met de ruimte binnen beginnen.

Thuiswerk Kantoor
Laten we eerst eens kijken hoe jij je thuiswerk kantoor inricht. Hetgeen waar je brein niet van houdt zijn onafgemaakte zaken. Wat denk jij dat er gebeurt als je je brein er de hele dag er aan herinnert dat je nog moet werken? Nothing good. Trust me. Dat betekent dus dat je een thuiswerk plek moet inrichten die alleen voor werk bestemd is. Nou kan ik me natuurlijk voorstellen dat je geen extra ruimte in huis hebt waar je een kantoor kunt inrichten, maar ga dan in ieder geval voor een aparte hoek in huis. Een hoek in de woonkamer waar je een apart bureau neer kunt zetten. Creëer een plek waar je niet hoeft te eten, waar je geen andere mensen ontvangt en het liefst ook niet de plek waar je slaapt. Je brein associeert ruimten en objecten met taken. Werken in de slaapkamer? Slapen in de slaapkamer? Seks in de slaapkamer? Daar raakt je brein van in de war.

Bureau
In de eerste nieuwsbrief spraken we al over een zit-sta bureau. Wij blijven ons erover verbazen dat niet iedereen deze in huis heeft. Koppel je zit-sta bureau aan een wekker. Je zet de wekker op ieder uur om te wisselen van houding om ervoor te zorgen dat je spieren niet te lang in dezelfde houding blijven zitten en is de kans op kantoorklachten meteen een stuk kleiner. Er is geen heilige stoel en geen heilige houding waar je in zou moeten werken. De enige sleutel tot succes is wisselen van houding. Minimaal 1 keer per uur! Als je niet de financiële middelen hebt om een zit-sta bureau aan te schaffen. Zet dan een krukje of kratje op je bureau. Goedkoop en zeker zo effectief.

Planten
Iets wat wij ook missen op de thuiswerkplekken zijn planten. De stress en burnout cijfers rijzen de pan uit en in de meeste huizen zijn weinig tot geen planten terug te vinden. Planten zijn een MUST voor het reduceren van stress en angst gevoelens en volgens workjuice zijn o.a. lavendel, aloë vera, munt en jasmijn echte toppers. Het mooie van deze planten is dat je ze ook voor andere doeleinden kunt gebruiken. Lekker kopje munt thee is mega gezond! Geen plant op je bureau staan? Ga dan nu snel naar een tuincentrum, Wildernis of STEK en zet dat werkbureau vol met planten.  

Ruim je rommel op
In de introductie van het thuiswerk kantoor bespraken we het al even. Je brein heeft een hekel aan zaken die niet zijn afgerond. Volgens Psychology today zorgt troep zorgt voor uitstelgedrag, je raakt er door overprikkelt, het geeft onnodige stress en ga zo maar door. Deze unfinished business blijft net zo lang rondhangen in het brein tot je er een actie aan koppelt. Als je herkent dat jij vaak ’s avonds toch nog even de laptop open klapt om toch nog even dat mailtje te sturen, dan is er werk aan de winkel. Je wordt betaald voor 40 uur werk, hou het daar dan ook bij. Aan het einde van je werkdag sluit je je dag af door een reflectie op hetgeen dat je die dag gedaan hebt. De taken die niet afgerond zijn schrijf je op, daar kun je dan morgen mee aan de slag. Spullen opruimen, laptop in de kast en genieten van een ontspannend avondprogramma. 

Daglicht voor 12 uur
Het Circadiaans Ritme is een biologisch ritme waarvan de cyclus ongeveer één dag duurt. Het woord Circadiaans komt uit het Latijn. Circa betekent rond en dies betekent dag. Er wordt ook wel gesproken over het 24-uursritme. Als mens hebben we dit ritme hard nodig, omdat het voor activatie van verschillende systemen in ons lichaam zorgt. Het Circadiaans ritme verzorgt onder andere temperatuurregulatie in ons lichaam, de hartslag, bloeddruk, hormoonafscheiding, metabolisme en ook de slaap. In deze afbeelding kun je zien welke functies en activiteiten het lichaam in een 24 uurs cyclus zou moeten hebben en op welke tijd. Als het Circadiaans ritme goed werkt voel je je fit en energiek, heb je een goede nachtrust, ben je mentaal in vorm, fysiek gezond en word je uitgerust wakker. Om dit optimaal te laten werken heb je daglicht nodig. Veel daglicht. Het meest ideale is om het grootste gedeelte van het daglicht in de ochtend al binnen te krijgen. Let hierbij goed op dat je ogen en huid in contact zijn met de zon. Skip de zonnebril en stroop je mouwen een beetje op. Kleine opdracht voor je: Pak je agenda erbij en blok tijd in je ochtenden om een wandeling te maken. 10 minuten is al meer dan geen. Don’t overthink it.

De Werkatleet

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Plaats een reactie

Deel via:

Onze partners