Je zou je er snel van af kunnen maken door te antwoorden dat de praktijk uitwijst dat dit inderdaad het geval is. Maar wat verstaan we eigenlijk onder 'zichzelf beter op de kaart zetten?'
Over het algemeen bedoelen wij hiermee dat HR zich eigenlijk, historisch gezien, slechts sporadisch bezighoudt met de strategische agenda van de organisatie. Maar het kan altijd nog erger: namelijk dat HR wel de kans heeft om dit soort vraagstukken naar zich toe te trekken, maar dat het afhoudt vanwege de angst om het niet tot een goed einde te brengen! Laten we eens gaan onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om HR in de gelegenheid te stellen om zich met meer zelfvertrouwen aan strategische HR-vraagstukken te wagen. Daartoe stellen we eerst vast over welke strategische agendapunten we het meestal hebben en wat vervolgens de gangbare methodiek is voor de HR-afdeling om deze vraagstukken aan te pakken en op te lossen.
Het is niet zo heel moeilijk om een aantal strategische uitdagingen voor de HR-afdeling op een rijtje te zetten: strategische personeelsplanning, het stimuleren en faciliteren van duurzame inzetbaarheid van medewerkers, het harmoniseren van arbeidsvoorwaarden en het begeleiden van fusies en overnames.
In de praktijk bespreekt de organisatie de strategische HR-vraagstukken met de HR-afdeling. De methodiek die HR vervolgens in de praktijk brengt, is dat er verbeterprojecten- en impactscenario's worden opgesteld voor de bedrijfsresultaten (winstgevendheid, kostenbesparingen etc.) en de bedrijfscultuur. Valt het je ook op dat 'bedrijfscultuur' leidend is voor de gehele werkmethodiek? Zou het niet veel effectiever zijn om de bedrijfscultuur tot inzet te maken om strategische veranderingen tot een goed einde te brengen?
Wanneer je als organisatie belangrijke facetten van je bedrijfscultuur zou kunnen meten dan kun je juist deze bedrijfscultuur als kenniskanon inzetten. Omdat je op deze manier jouw strategische uitdagingen veel beter aan kan laten sluiten bij hoe de mensen nu echt in de wedstrijd zitten in de organisatie.
Met de mogelijkheid om op een proactieve manier de eigen bedrijfscultuur als aandachtspunt te gebruiken voor strategische HR-vraagstukken, kun je als HR-afdeling met veel meer zelfvertrouwen deze vraagstukken tot een goed einde brengen en ... de HR-afdeling op de kaart zetten.
Rijnder Schaap
Octagon Advies
Reacties
Er zijn nog geen reacties.