11/04
2018

Boekbespreking: Agile HR

Al jaren ben ik fan van het Agile gedachtengoed. In mijn praktijk werk ik er veel mee. Het helpt enorm bij het verbeteren van HR in deze “VUCA-world”.
De aandacht voor de combinatie van Agile en HR is de laatste tijd sterk toegenomen, maar er was tot nu nog geen boek over verschenen. Ik was daarom erg nieuwsgierig naar dit eerste Nederlandstalige boek dat Agile HR als onderwerp heeft.

'Waar gaan we naartoe met HR? Wat doen we met nieuwe vormen van organiseren zoals Agile'

Het boek Agile HR van de Scrum Company (willemijn Boskma, Minke Buizer, Nienke van de Hoef, Gidion Peters en Willy Zelen geeft een mooie samenvatting van wat HR met Agile kan doen.

Agile komt orspronkelijk uit de Software ontwikkeling maar wordt meer en meer gebruikt als nieuwe manier van organiseren, waarbij wendbaar en kortcyclisch wordt ingespeeld op veranderingen. De klant staat centraal en medewerkers krijgen veel ruimte om zelf te bepalen hoe ze in het team uitdagingen aanpakken. Agile past wat mij betreft heel goed bij de huidige tijd en zorgt voor meer werkgeluk.

Om met de deur in huis te vallen, het boek is zeer goed te lezen, geeft veel nuttige tips en is wat mij betreft een must read voor iedereen die nieuwsgierig is naar een andere kijk op organiseren en HR.

Ik heb in bijgaande Mindmap de belangrijkste thema’s uit het boek samengevat.

Wat ik heel goed aan het boek vind, is dat het ook zonder kennis van Agile goed te lezen is en dat het nieuwsgierig maakt naar wat je er als HR mee kunt. Niet alleen als HR afdeling in een (IT) organisatie waar al veel met Agile gewerkt wordt, maar ook als aanjager van Agile werken binnen jouw organisatie. Het mooiste is natuurlijk als je er zelf mee kunt gaan bouwen aan een Agile HR afdeling. In het laatste hoofdstuk wordt een Toolkit voor Agile HR gegeven met prikkelende onderwerpen zoals het afschaffen van de traditionele beoordelingscyclus en deze vervangen door “goede gesprekken”. Af en toe vind ik het vertrouwen in technologie, apps, meetinstrumenten enz. wat te groot en het boek gaat nauwelijks in op hoe je een traditionele mindset binnen een bedrijf kunt ombuigen naar een Agile mindset. Gelukkig hebben we bij de NVP in het netwerk Zelfstandigen een aantal zeer kundige leden die je hierbij zeker kunnen helpen!

Gideon Boekenoogen, HR22 Organisatie advies
Voorzitter netwerk Zelfstandigen

Onze partners