29/04
2018

Beoordelen, we doen het al 100 jaar he-le-maal verkeerd!

Het evalueren en beoordelen van menselijke prestaties is een terugkerend onderdeel in ons leven. Zo word je onder andere beoordeeld op je schoolresultaten, je sportprestaties en je verantwoordelijkheden op het werk. Vaak vertaald naar cijfers die aangeven hoe goed of hoe slecht je iets hebt gedaan. Bijvoorbeeld in de vorm van een rapport of functioneringsformulier. Helaas ligt bij deze beoordelingen de focus vaak op het negatieve, de rode cijfers en alles wat onder de gemiddelde lijn van een grafiek ligt. De bedoeling van een beoordeling is om jou verder te brengen, je ontwikkeling te stimuleren. Echter, de traditionele manier van beoordelen doet allesbehalve dat. We doen het met z’n allen dus al zo’n 100 jaar(!) he-le-maal verkeerd (*knipoog*). Maar wat werkt dan wel?

De positieve psychologie

Barbara Frederickson, onderzoeker op het vlak van positieve psychologie en verbonden aan de universiteit van North Carolina, zegt dat we door positieve emoties meer openstaan voor het leren van nieuwe dingen, oplossingsgerichter denken en eerder door een doel worden gedreven. Volgens Frederickson helpen positieve emoties tevens bij het versterken van onderlinge relaties en het reduceren van stress. Als je bedenkt dat onze traditionele beoordelingsvormen precies het tegenoverstelde bewerkstelligen, is het wel even slikken. Gelukkig kent de school van positieve psychologie voldoende instrumenten om anders naar beoordelen en ontwikkelen te kijken. Eén daarvan is Appreciative Inquiry: een krachtig en praktisch instrument dat goed aansluit op nieuwe manieren van beoordelen.

TIP: Haal meer rendement uit je beoordelingsgesprekken en volg samen met je collega’s de incompany workshop Het Nieuwe Beoordelen!

Appreciative Inquiry

Het is dus belangrijk om vanuit positiviteit te vertrekken. Appreciative Inquiry doet precies dat. Er wordt uitgegaan van waardering van hetgeen de ander al goed doet en waar jij als leidinggevende graag meer van wil zien. Dit vraagt wel om een positief onderzoekende blik, waarbij het belangrijk is om vanuit oprechte interesse de verbinding met de ander te zoeken. En de juiste vragen te stellen. Bijvoorbeeld: Wat is jouw hoogtepunt van de dag? Wat gebeurde er precies? Wat was jouw rol daarin? Wie waren er nog meer bij betrokken en wat was hun rol? Wat waren de belangrijkste factoren die deze ervaring voor jou tot een hoogtepunt maakte? Hoe zou je die de volgende keer kunnen inzetten om voor een nieuw hoogtepunt te zorgen?

TIP: Ontdek hoe je optimaal de talenten van medewerkers stimuleert en download het gratis e-book over Waarderend Vernieuwen!

Van probleem naar perspectief

Bij Van den Broek en Partners passen we zelf toe wat we aan onze klanten adviseren. Walk the talk dus. Bijvoorbeeld als het gaat om beoordelen. Tijdens onze opleiding HR Business Partner, een strategische HRM opleiding waarin we HR professionals opleiden tot partner in business van het management, gaan deelnemers aan de slag met een praktisch implementeerbare businesscase. Als waarderend onderzoeker heb ik voorgesteld om (het presenteren van) businesscases niet meer met een cijfer te beoordelen. In plaats daarvan gaan we uit van kwaliteiten en talenten en relateren we die aan het profiel van de HR professional. We valueren hetgeen er al goed gaat, waar we meer van willen zien. En laten de deelnemers nadenken over hoe ze dat zouden kunnen doen. Hierdoor verleggen we de focus van probleem naar perspectief en ontstaat er creativiteit, betrokkenheid en actiegerichtheid. Dat is toch geweldig? Wil jij dat ook voor jou en je collega’s? Neem gerust contact op met mij. Ik adviseer je graag over de mogelijkheden!

 

Na het behalen van mijn MBA aan Kingston University in Londen, ben ik in 2015 gepromoveerd in de organisatie en gedragswetenschappen aan de Universiteit van Tilburg. Het faciliteren van sociale innovatie bij organisaties geeft mij de mogelijkheid om vooral praktisch bezig te zijn met belangrijke vraagstukken, zonder daarbij de theoretische onderbouwing uit het oog te verliezen. Ik faciliteer workshops, waarin kennisoverdracht, draagvlak, en bloeiende organisaties ontstaan. In de opleiding HR Business Partner neem ik HR professionals mee in ‘De toegevoegde waarde van HR’ en begeleid en valueer ik hen bij hun businesscase.


Lees hier het artikel online

Onze partners