14/03
2019

We can be heroes just for one day! NVP Employee Experience Challenge 14 maart 2019

Het was het complete plaatje, het actuele thema, inspirerende sprekers, het gevarieerde programma en de bijna 260 aanwezigen, die NVP Employee Experience Challenge (EEC’19) tot ‘Het succes’ maakte.

Onder aanvoering van NVP-Voorzitter Alice Diels werd de aftrap gegeven voor een inspirerende dag met 3 plenaire en 10 parallelsessies. De inhoud van de dag voelde als een helikopterview vol met wetenschappelijke onderbouwingen op het thema, relevante adviezen, verfrissende inzichten en hier en daar confronterende stellingnames. 

Keynote Erik Dirven was als eerste geprogrammeerd en had direct een stevige mening over het HR beleid in Nederland (“10% uitzonderingen daargelaten, want die snappen het wel”). Naar zijn mening lijkt het adagium “don’t rock the boat” bij HR vaker te prevaleren boven doen wat nodig is. Maar naar wat Dirven begrijpt en leest met betrekking tot Employee Experience is het nou juist wél de bedoeling dat HR eigenaarschap gaat nemen, durf gaat tonen. En dat dit betekent dat er JUIST wat boten ‘gerocked’ zullen moeten worden.

Erik deed dit door een aantal inzichten en ervaringen te delen en enkele korte ervaringsexperimenten met de deelnemers te doen. Met als inzet een half uur de gedachten van de deelnemers te verstoren. “Het is in de verstoring van jullie gedachten dat er misschien ruimte kan ontstaan voor iets nieuws, andere denkbeelden. Want dat is uiteindelijk waarvoor je hier bent, iets wat er nog niet was en iets waarmee je iets kunt, want anders had je niet hoeven komen. Toch? Lees ook de 5 vragen aan Erik Dirven mbt Employee Experience.

Bas Kodden haakte aan op het verhaal van Erik Dirven. Deelnemers werden meegenomen in een heus college waarbij Kodden in gaat op helden, bevlogenheid en duurzaam presteren. Bevlogen personen worden door Bas Kodden vormgegeven via het concept HELD, de Hoog Energieke Leidinggevende Doener. Bas benoemt o.a. dat in veel organisaties de medewerkerstevredenheid wordt gemeten. Zijn advies is om daar direct mee te stoppen en in plaats daarvan de medewerkerbetrokkenheid in kaart te brengen om zo toekomstig presteren van medewerkers te kunnen voorspellen en daarmee de werkmotivatie.

Bevlogenheid is de activatiegraad van betrokkenheid! Kunde ontstaat door kennis. Op de drie elementen van bevlogenheid gaat Kodden verder in. Vitaliteit, toewijding en absorptievermogen, zijn voorwaarden voor succes. Je persoonlijke en werkgerelateerde energiebronnen maken bevlogenheid. Toegewijde mensen zijn vitaler en absorberen meer. In relatie tot Employee Experience legt Bas de vraag voor:  "Hoeveel % van een normale werkdag maak jijzelf, gemiddeld genomen, gebruik van jouw sterke punten?" En nodigt iedereen uit om juist die dingen te gaan doen waar je talent en passie voor hebt én durf te veranderen van koers!

Heleen Mes neemt als laatste spreker en keynote van EEC'19 deelnemers mee in hoe je binnen organisaties aan de slag gaat met Employee Experience en daarin succesvol kunt zijn. Mes definieert Employee Experience als alles wat een (potentiële) medewerker ervaart in contact met de organisatie en hoe dit overeenkomt met zijn of haar verwachtingen. Waarbij denken van focus op processen naar focus op persoon & experience de basis vormt. Heleen Mes maakt daarmee de cirkel van EEC’19 rond en licht in de laatste keynote de vijf factoren die de beste employee experience creëren, afgekort HEART, toe.
Happy cultuur, Energiegevende werkplekken, Agile leiderschap en organiseren, Redesign de employee journey en Technologie die voor je werkt.

NVP Employee Experience Challenge werd fantastisch aan elkaar gepraat door Kim Willems en Paul Bos. Twee energieke en betrokken dagvoorzitters. Beiden op de hoogte van het HR speelveld, met de nodige humor en oog voor het strakke tijdschema. Met continue uitnodigingen aan de deelnemers om vooral vragen en ervaringen in te brengen en te delen op diverse plekken en momenten tijdens NVP Employee Experience Challenge.

 


NVP Employee Experience Challenge

Programma 14 maart 2019
Sprekers Employee Experience Challenge

Onze partners