12/04
2019

3 stappen voor succesvolle start van je employer branding

Bedrijven die hun employer branding op orde hebben, winnen de war for talent. Met deze drie stappen maak je een goede start.

Je employer brand moet aansluiten bij hoe het er echt aan toe gaat in je bedrijf. Anders vertrekt nieuw talent weer snel. Zorg er daarom voor dat je zegt wat je doet en vervolgens ook doet wat je zegt. En dat wat je naar buiten communiceert ook intern als zodanig wordt ervaren.

1. Creëer geloofwaardigheid
Krijg helder waar je als bedrijf voor staat en wat voor mensen je wilt aantrekken. Dus ben je bijvoorbeeld een organisatie die veel ontwikkelingsmogelijkheden biedt, is doorgroei mogelijk en biedt je bedrijf opleidingen en trainingen, dan kun je dat communiceren. En als je bedrijf flexibele werktijden hanteert en thuiswerken stimuleert, moet je natuurlijk niet vertellen dat je een traditioneel bedrijf bent. Alleen dan krijg je die mensen binnen die goed bij je organisatie passen. Peil tegelijkertijd regelmatig de mening van je werknemers hoe ze je ervaren als werkgever. Dan kun je continu toetsen of je employer brand ook intern zo ervaren wordt. Alleen dan ben je geloofwaardig.

2. Wees consistent
De grootste fout die bedrijven maken op het gebied van employer branding is als er maar 1 afdeling zich ermee bezighoudt. Of dat het beleid eenmalig wordt opgesteld en daarna in een bureaula belandt. Employer branding is juist het samenspel tussen de hr-afdeling en communicatie en is een continu proces. In alle lagen van je communicatie (bv. jobmarketing, careerbranding, employer branding) moet je hetzelfde vertellen. Als je dat doet, op verschillende niveaus, versterkt dit je employer brand.

3. Maak het structureel
Het is daarnaast belangrijk dat je structureel aandacht besteed aan het employer brand. Het is niet iets waarvoor je een campagne kunt opzetten en daarna kunt denken dat het klaar is. Het is een ongoing topic, onderhevig aan verandering en daarom zul je dit structureel op lange termijn moeten aanpakken.


Wendy Straver en Wendy Vermeulen

Over de auteurs: Wendy Vermeulen is senior talent acquisition consultant bij Exact en Wendy Straver is brand manager bij Exact. 

Onze partners