16/07
2019

Innovatie bij werving ver te zoeken

In de wereld van recruitment viert het conservatisme hoogtij. Althans, als we moeten afgaan op onderzoek van het wereldwijd opererende recruitment-bureau Robert Walters. HR-professionals en hiring managers geven het wervingsproces binnen hun eigen organisatie gemiddeld een 5.

Dat is geen best rapportcijfer, een onvoldoende zelfs. Uit het onderzoek van Robert Walters blijkt dat werknemers klaar zijn voor een revolutie binnen het sollicitatieproces. Alleen stellen organisaties zich vooralsnog terughoudend op.
Op het gebied van recruitment wemelt het van de digitale toepassingen. Van gamificatie en virtual reality tot datamining en videosolliciteren. Toch worden die nieuwe toepassingen nog maar mondjesmaat gebruikt. Een recente loot aan de stam is Arya, een tool die vacatureteksten leest, de belangrijkste functie-eisen vaststelt en daarna zelf op jobboards naar geschikte kandidaten gaat speuren.

Faye Walshe, Head of Innovation bij Robert Walters, testte Arya bij een internationale bank. “De grote kracht van dit soort tools is dat ze gebaseerd zijn op machine learning; ze worden dus steeds beter in hun taken.”

Waarom worden tools als Arya dan nog niet zo vaak ingezet? Misschien heeft het te maken met de skills van HR-professionals zélf. Zoals Bart Jan van Trommelen van bureau Astorium het vorig jaar in NVP Magazine treffend zei: “Je moet wél snappen wat er onder de motorkap gebeurt. Wij combineren traditionele technieken met big data. We analyseren sociale media, doen aan tekst-mining, datamining, machine learning, foto-analyse. Op die manier krijgen we een goed beeld van potentieel geschikte kandidaten.”

Onze partners