17/09
2017

INSPIRATIE OVER WERKGELUK - Hoe mensen en organisaties blijer en beter kunnen worden

Op 8 september 2017 gingen leden van de NVP en docenten, studenten en alumni van Hogeschool Rotterdam aan de slag in de Workshop Employee Experience & Happiness@Work, de nieuwe uitdaging voor HR met Heleen Mes, werkgeluk-deskundige.

Wat is gelukkig werken en waarom is het zo belangrijk?
Dat zijn de vragen waarmee Heleen de workshop opent. Uit onderzoek blijkt dat 25% van de Nederlanders  één of meerdere dagen per week een slechte dag op zijn werk heeft, met werkdruk, negatieve collega’s en een slechte sfeer als top-3 oorzaken. We bedanken massaal voor langer doorwerken en stress is beroepsziekte nummer 1. Dat moet anders kunnen, dacht Heleen tijdens haar uitgebreide loopbaan als HRM-manager en directeur. Ze bedacht allerlei HRM-acties, die slechts in beperkte mate effect hadden en ging op zoek naar elementen die wel het verschil maken. Bij werkgeluk gaat het om het hebben van positieve emoties en plezier op het werk, voldoening van het groeien, benutten van het eigen talent en het kunnen bijdragen aan een hoger doel. Heleen zet ons gelijk aan het werk. Vertel over één van je beste ervaringen op het werk tot nu toe. Waarom werd je daar heel gelukkig van? Het verhaal van de deelnemer naast mij raakt de kern, en voor mij ook zeer herkenbaar.

De Employee experience is een vicieuze cirkel. Blije mensen leveren beter werk.
Daar worden klanten tevreden van. En dat levert weer blijere mensen op.

Gelukkig werken maakt je succesvol
Happiness@work, dat gaat toch over organisatiebelang? Niks daarvan, zegt Heleen. Het gaat over jou! Want gelukkig werken maakt je succesvol. Je bent productiever, creatiever, meer betrokken en gezonder. En managers worden betere managers. Dus ga op zoek wat jou gelukkig maakt in je werk. Ook organisaties met gelukkige mensen doen het beter. De cijfers liegen er niet om. Zij zijn tot 50% succesvoller, productiever en creatiever. Het verzuim en verloop is lager en de organisatie heeft een grotere aantrekkingskracht voor talenten. In gedachten ga ik terug naar de excellente organisaties waar ik voor werkte. Hoe we de klanten binnenhaalden, hoe iedereen die ‘extra mile’ liep, hoe trots we waren op onze club.

Ook jij kunt aan de slag met happiness@work.
Het is geen keuze als je als organisatie wilt blijven meedoen!

Hoe vergroot je werkgeluk in organisaties?
Je kunt veel doen aan het werkgeluk in organisaties, stelt Heleen. Zij heeft de oorzaken voor werkgeluk onderzocht en tot de kern samengevat in een handzaam ‘P3F-model`: Purpose, Flow en Fun & Friendship. Dat model kan iedereen in een organisatie toepassen. Het begint bij Purpose. Sluit je werk aan bij je levensdoel of missie? Doe je zinvol werk en ben je onderdeel van een groter geheel? Dan komt Flow. Het inzetten van je talenten en hebben van voldoende uitdaging, of moet je constant op je tenen lopen? We kennen allemaal dat gevoel van Flow door goede resultaten en waardering. Maar het kan niet zonder Fun & Friendship. De goede relaties, het plezier in het team. Met korte oefeningen ervaren we haarscherp hoe we er op dit moment zelf voorstaan in ons werk en ons team. We herkennen de super boeiende projecten, de goede klantevaluaties, maar ook de effecten van de werkstress en het los-vaste van het telewerken. Er is werk aan de winkel!

Bye bye to Human Resources?
Welcome to Chief Happiness Officer

Employee experience, HR van Topwerkgevers
Het vak van HR heeft zich ontwikkeld van Personnel Officer tot Human Resources Business Partner. Maar als je Happiness@work wilt bereiken, moet je heel anders naar HR gaan kijken, stelt Heleen. Dan zul je een Employee experience moeten creëren, de HR-functie heel anders gaan invullen. Er zijn al tal van succesvolle organisaties waar dit al gebeurd. De employee experience is wat de medewerker ervaart en hoe dat overeenkomt met zijn of haar verwachtingen, al vanaf het begin van de sollicitatie. Heleen neemt ons mee naar herkenbare voorbeelden waar we als klant een vergelijkbare experience doormaken. Die spreken boekdelen. We kunnen nog veel leren van marketing.

Redesign HR als grote uitdaging voor de komende jaren

Een happy cultuur is HEART aan het werk
Om werk te maken van een happy cultuur, moet je een aantal zaken tegelijkertijd aanpakken. Je moet met het acroniem HEART aan de slag. Dit is een Happy Cultuur, Energiegevende werkplekken, Agile Leiderschap, Redesign HR en Technologie die voor je werkt. Als HR moeten we aan de bak. Redesign ourselves! Heleen geeft veel praktische voorbeelden. Recruitment moet gaan over ‘purpose’, geen saaie taakbeschrijvingen. Onboarding moet een feestje zijn. En branding door actief stimuleren van happy people met happy testimonials op internet.

Employee experience is an attitude, not a department

Energie creëren door te doen
Aan de slag, vindt Heleen. Je kunt als HR-professional morgen al beginnen met de visie, tips en voorbeelden. Maar Heleen heeft een missie. Er is meer nodig, want vormgeven van de rol van Happiness Officer is een echte uitdaging, een cultuurverandering en een vernieuwing van het vak. Daarom gaat zij haar inspiratie delen in een boek over Happiness@Work wat in februari 2018 uitkomt. En op 20 maart 2018 vindt het derde Happy People Better Business event plaats  als onderdeel van de Dutch Happiness Week bij het Parktheater in Eindhoven. Tot die tijd deelt ze onderzoek, ideeën en verhalen over happiness@work op de nieuwssite Happy People Better Business hpbbnieuws.nl. 

Terugkijkend op deze inspirerende workshop Happiness@work? Ik zeg: doen!

Auteur: René Jillissen, NVP Zuid-Holland en Opleider bij de Academie voor Internationale Betrekkingen (renejillissen@gmail.com)

Onze partners