Secundaire arbeidsvoorwaarden zoals thuiswerken, sabbatical, betaald ouderschapsverlof en flexibele werktijden worden door werkgevers steeds vaker gebruikt in vacatureteksten. Dat blijkt uit onderzoek van Indeed, dat vacatures analyseerde op secundaire arbeidsvoorwaarden. Door de coronapandemie verdwijnen kantoorgerelateerde voorwaarden steeds meer naar de achtergrond.
“Voor het begin van de coronacrisis moest de werkgever zich nog in allerlei bochten wringen om nieuwe mensen aan zich te binden. Exotische arbeidsvoorwaarden zoals ‘massages’ en ‘tafeltennissen’ werden van stal gehaald. We zien nu een totaal ander beeld”, vertelt Arjan Vissers, verantwoordelijk voor strategie bij Indeed Benelux. “De economie is geraakt en de invulling van werk is veranderd. Uit ons onderzoek blijkt dat werkgevers hun ogen allerminst hebben gesloten voor die ontwikkeling.”
Veel aandacht voor thuiswerken en werk-privébalans
Inmiddels komt in vacatureteksten de term ‘thuiswerken’ acht keer vaker voor dan in dezelfde periode (maart tot en met november) vorig jaar. Werkgevers spelen hiermee in op de groeiende vraag van werkzoekenden naar mogelijkheden tot thuiswerken. Arbeidsvoorwaarden om thuiswerken te faciliteren, zoals een thuiswerkvergoeding, zijn met 32 procent toegenomen. Ook over een goede werk-privébalans wordt veel vaker bericht. Het aantal verwijzingen is op dat vlak met meer dan zeventig procent toegenomen. Flexibele werktijden en sabbatical worden bijna drie keer vaker gebruikt.
Arjan Vissers: “Deze periode is voor veel mensen uitdagend, zeker naarmate de maatregelen langer aanhouden. De overheid roept op om zoveel mogelijk vanuit huis te werken. Dat is voor zowel de werkgever als werknemer schakelen. Werkgevers willen, door in te zetten op arbeidsvoorwaarden als sabbatical en betaald ouderschapsverlof, werknemers in de gelegenheid stellen hun werk zo goed mogelijk uit te voeren, maar met oog voor de werk-privébalans.”
Motivatie hoog houden
Bijzonder is het feit dat het uitreiken van bonussen steeds vaker een podium krijgt in vacatures. “Je zou zeggen dat bedrijven wellicht juist voorzichtiger moeten omspringen met hun financiële buffers, maar een bonus is een variabele beloning waarmee een werkgever kan spelen in deze onzekere tijden”, concludeert Vissers.
Auto van de zaak is terug
Het aanbieden van OV-vergoedingen loopt terug met bijna zeven procent. “Werkgevers lijken rekening te houden met de opgelegde reisbeperkingen in het openbaar vervoer”, vertelt Vissers. Secundaire arbeidsvoorwaarden om fietsend woon-werkverkeer te stimuleren zijn toegenomen met 69 procent. Daarnaast wordt, nu Nederlanders opgeroepen worden om zoveel als mogelijk het openbaar vervoer te mijden, de ‘auto van de zaak’ weer van stal gehaald. Werkgevers nemen dit 74 procent vaker op in vacatureteksten dan in dezelfde periode vorig jaar.
Kantoorgerelateerde secundaire arbeidsvoorwaarden delven echter het onderspit. Zo is het aantal keer dat de term ‘tafeltennis’ in een vacaturetekst voorkomt met 13 procent afgenomen, bij een term als ‘gratis lunch’ is dit zelfs 17 procent. Opvallend genoeg is er wel een stijging van 36 procent te zien voor borrels: ‘We zien dat werkgevers dit veel noemen in de context van virtuele borrels, of ze lopen alvast vooruit op hopelijk betere tijden en gebruiken teksten als ‘als het weer kan, hebben we regelmatig borrels’.
Bron: Indeed